Meer over Stichting Monument Middelburg.

Ferdinand Ralf, kapitein op de vaart en uitgever van het blad Chacachacaré, tijdschrift voor zeevarende Surinamers en Antillianen, is de initiatiefnemer voor een Zeeuws slavernijmonument. Zijn wens om de verbinding tussen de geschiedenis van zijn voorouders en de historie van zijn huidige woonplaats Middelburg tastbaar te maken in een monument werkte zo aanstekelijk dat zich al snel een werkgroep vormde om de plannen uit te werken.

Stichting Monument Middelburg werd in 2001 opgericht. De leden zijn van Surinaamse, Antilliaanse en Nederlandse afkomst. De stichting zet zich in voor een aantal doelen:

Het realiseren van een Zeeuws Slavernijmonument. Dit monument is inmiddels op 2 juli 2005 onthuld op de Balans in Middelburg. Sindsdien organiseert de stichting elk jaar op 1 juli De Dag der Vrijheden, waarin de afschaffing van de slavernij in 1863 wordt gevierd. Deze dag wordt ook wel Keti Koti genoemd: verbroken ketenen.

De viering bestaat uit een plechtig gedeelte waarbij er een kranslegging plaatsvindt bij het Zeeuws Slavernijmonument op de Balans en een feestelijk programma op het naastgelegen Abdijplein. De Dag der Vrijheden wordt steeds voorafgegaan door een avondwake bij het monument waarin de voorouders traditioneel worden herdacht met zang en gebed.

Daarnaast zet de stichting zich in voor educatie en bewustwording rond het thema slavernij. Ook worden diverse Surinaamse en Antilliaanse cultuuruitingen gepresenteerd. Zij organiseert lezingen en filmavonden waarbij bezoekers met elkaar in gesprek kunnen gaan over het thema van die avond.

Stichting Monument Middelburg geeft op aanvraag gastlessen op (basis) scholen over het thema slavernij.

Tevens participeert de stichting in het project Wereldreis door Middelburg van COS Zeeland waarbij zij bij het monument op de Balans brugklasleerlingen vertelt over het verband tussen het monument en het gedeelde slavernijverleden.