Tekst van de uitzending van RNW (Radio Nederland Wereldomroep)

Suriname kan dit jaar nieuwe onderzoeken naar het slavernijverleden en de erfenis daarvan verwachten. Als het aan slavernij-kennisinstituut NiNsee ligt tenminste. Het eerste concrete samenwerkingsproject met de Anton de Kom Universiteit werd zaterdag gepresenteerd in Amsterdam.

Dat gebeurde tijdens de nieuwjaarsreceptie van het Ninsee. Het is een proefschrift van hoogleraar Marten Schalkwijk, dat gaat over sociale netwerken in Suriname van 1650 tot 1920. Schalkwijk heeft het bijna twintig jaar geleden geschreven, maar het werk is nooit op de markt gebracht. Ninsee-directeur Artwell Cain was in oktober samen met bijzonder hoogleraar slavernijverleden Stephen Small in Suriname. Tijdens een gesprek met Schalkwijk raakten ze enthousiast over de studie.

Twee projecten

In het voorjaar keren Artwell Cain en Stephen Small terug naar Suriname om de samenwerking met de Anton de Kom Universiteit verder uit te bouwen. Artwell Cain vertelt dat het Ninsee aan twee projecten werkt, die met het slavernijverleden en de erfenis te maken hebben. Wat die projecten precies inhouden, kan hij nu nog niet zeggen.

Subsidie

Of het Ninsee ook na 2012 subsidie krijgt om dit werk voort te zetten, is nog onzeker, maar Artwell Cain is optimistisch. De directeur zorgt dat de boekhouding in orde is en hij vertrouwt er bovendien op dat de Nederlandse overheid ook inziet dat de invloed van dit slavernijverleden op de Nederlandse identiteit essentieel is.

Dinsdag 18 januari spreekt de Wereldomroep met professor Marten Schalkwijk over zijn studie die nu dus op de markt is verschenen.

www.ninsee.nl